24 maj 2007

Filmmusik

Kort om gästen: Jag bekantade mig med Sofia på Myspace. Hon har odlat sin skara av lyssnare över lång tid. Hennes musik och person lever i en underbar symbios.

"Jag blir inspirerad av filmmusik, dels för att den är särskilt skapad för att spegla stämningar och känslor och för att musik utan sång inbjuder till att skapa sina egna ord till tonerna.

Tillsammans med de rörliga bilderna i filmen öppnas en värld av inspiration från både ett visuellt och musikaliskt perspektiv. Men det bästa är ändå att sluta ögonen och lyssna, till känslorna som strömmar ut med musiken.

Framförallt är jag ett fan av Jon Brion som skrev scoret* (*den instrumentala bakgrundsmusiken) till Magnolia, filmen som också fick mig att upptäcka Aimee Mann, vars musik faktiskt är ursprunget till hela filmidén."

Sofia Talvik © 07