14 juni 2007

Att vandra i fjällen

Kort om gästen: Carl Fredriks blogg är framför allt en aldrig sinande källa av hjärta och mänsklighet. Vår nätbekanskap började med att han mejlat ett beröm som fortfarande glädjer. Jag besöker ofta hans blogg för att ta del av allt fantastiskt han sprider omkring sig. Hans hjärta är en sol.

"Jag blir inspirerad av att fjällvandra. Helt enkelt för att det är så långt från allt som är min vanliga jobbvardag som möjligt. Jag har vandrat en och samma sträcka fem gånger, alltid ensam. Sträckan går från Kvikkjokk, via samevistet Staloluokta där jag brukar hälsa på min kompis Katarina, fortsätter sen över norska gränsen till den lilla orten Sulitjelma. Därifrån brukar jag ta bussen upp till Bodö och därifrån, i sin tur, båt till de yttersta öarna på Lofoten – Røst, Værøy...

Hela den vandringen med väldiga öde vidder, inklusive Lofoten med sina fågelberg och fiskeläger är ett kompakt äventyr. En komprimerad dos/chock syre och liv.
Love it.

PS. I år tar jag med mig sonen för första gången!"

Carl Fredrik Holterman © 07