6 juli 2007

Omedvetna bildspråk

Kort om gästen: Jenny (gul tröja) är illustratör med världsunik fingertoppskänsla och tonträffar som är rent geniala. Jennys musikprojekt Rozzetta är lika mycket en stilstudie eller hyllning till en viss typ av estetik i en specifik tid... som det är musik. Min kärlek till det hon gör saknar gränser.

"Jag inspireras av något jag inte riktigt vet vad jag ska kalla men kanske bildformulas? Hur olika typer av bilder har en tydlig form och vissa regler som alla följer. Både tekniskt och mer psykologiskt. Te.x att i alla mina kompisars familjefotoalbum finns den här bilden där familjen sitter vid ett dukat bord och kollar upp in i kameran. Eller hur modebloggare tar bilder på sig själva i hallspegeln. Datingsitefoton tagna med webbkameran. Ett par uttråkade tonårstjejer som tar en bild på sig själva med ansiktena tätt ihop. Fulla killar som poserar med en öl i handen. Japanska fruits som gör v-tecken. Hipsterpartybloggbilder. Men också t.ex hur kändisar har lärt sig hur de ska stå med benen för att de ska se snygga ut på röda mattan. Hur varje årtionde har sina olika populära poser i modefotografi. Vilka bilder som kommer upp när man söker på "business" på bildbyråer. Vilken bild man väljer att ha som profilbild på sin myspace. Paparazzibilder på L.A-starlets med starbucksmuggar. Författarporträtt. Det finns hur många exempel som helst.

Jag har svårt att säga exakt hur det här inspirerar mig, men jag tänker mycket på det när jag väljer mina motiv. Det är något som händer när man väljer något som aldrig var avsett att bli en teckning från början. Eller precis tvärtemot, något som är överdrivet typiskt."

Jenny Mörtsell © 07